Ana içeriğe atla

FireBase nedir ne işe yarar neden kullanmalıyız?

Firebase Google tarafından geliştirilen bir BackEnd servisi diyebiliriz. Herhangi bir platformdan Firebase kullanarak kullanıcı ekleyebilir silebilir kullanıcının bilgileri anlık olarak değiştirebilirsiniz(Yani ios uygulamasında eklediğimiz kullanıcıyı hem webden hem android’den hızlıca takip edebiliriz). Bunun dışında bir mesajlaşma uygulaması yazabilir, uygulamanızın analizlerini ve raporlarını rahatlıkla takip edebilirsiniz. Örnek olarak uygulama ne zaman nasıl hata almış gibi. Hangi ülke daha çok uygulamanızı kullanıyor gibi bir çok analize ulaşabilirsiniz. Bence en büyük özelliklerinden birisi bir platformda değiştirdiğiniz herhangi bir bilgiyi (DB içindeki) diğer platformdan dinleyip kullanıcıya yansıtabilirsiniz.

Neden kullanmalıyız?

Şuana kadar karşılaştığım en basit ve kullanışa arayüze sahip. Hiç android bilmeyen bir kullanıcı bile Firebase sayesinde bir uygulama yazabilir, bu uygulamada kullandığı dataları kullanıcıları Firebase’in sitesinden rahatlıkla takip edebilir.


Örnek olarak android kullanarak bir kullanıcı yaratıp, yarattığımız bu kullanıcı ile uygulamamıza giriş yapalım.

  • Kullanacağımız platformu seçiyoruz, ben burada android’i seçtim ve benden iki inputu olan alan geldi burada kullanacağım android projesinin adını ve projenin adını girdim.

  • Uygulama ekle dediğim zaman bana bir json verdi ve bunu android projeme yerleştirmemi istedi.(google-service.json) Bu dosyanın içinde firebase’in ihtiyaç duyduğu bilgiler var, bu sayede sisteme android uygulaması login oluyor ve auth oluşturuyor.

  • Projemize ekledikten sonra android için bazı gerekli şeyleri daha eklememiz gerekiyor bunun için bilmeyen arkadaşlarımız biraz google yapması gerekiyor buradan sonra çünkü firebase konsolu size yardımcı olmuyor.
    Manifest’e android uygulamamız internete erişim sağlayabilmesi için permission ekliyoruz:
    <uses-permission android:name="android.permission.INTERNET" />

  • Daha sonra gradle’imiza firebase’in konsolda eklememizi istediği iki kodu ekliyoruz.
    classpath 'com.google.gms:google-services:3.0.0'


apply plugin: 'com.google.gms.google-services'



  • Firebasein bize sunduğu auth kütüphanesini projemize ekliyoruz bu sayede yeni bir kullanıcı ekleyebilir, kullanıcı bilgilerini değiştirebilir, kullanıcıyı login ve logout gibi işlemleri gerçekleştirebiliriz.
compile 'com.google.firebase:firebase-auth:10.0.1'

  • Firebase konsoluna tekrar gidip Authentication segmesine tıklıyoruz buradan sağlayıcılardan E-Posta ve Şifre seçeneğini aktif hale getirdiğimiz zaman Firebase bize bir kullanıcı DB’si oluşturuyor ve burada gerekli alanları kendisi ekliyor.

  • Android projesindeki login activity’mize aşağıdaki kodu koyup firebase’i başlatıyoruz.

//Get Firebase auth instance

auth = FirebaseAuth.getInstance();

  • Daha sonra kullanıcı login için kullanıcının mailini ve password’unu yolluyoruz.


auth.signInWithEmailAndPassword(email, password)

bu servis bize result kodunu dönüyor, şuanda benim yarattığım kullanıcı Firebase de olmadığından dolayı aşağıdaki ekrandaki hatayı döndü. 




Yeni bir kullanıcı yaratmak için
auth.createUserWithEmailAndPassword(email, password)
satırını kullanıp, bize dönecek cevaba göre işlemimizi yapmamız gerekiyor.
Bu satır ben yeni kullanıcı mail’i ve şifresi gönderdiğimde aşağıdaki sonucu döndürür.



  • Şimdi Kullanıcımız oluştumu DB kaydı yapıldı mı onu kontrol edelim, FireBase konsolundan(https://console.firebase.google.com/) uygulamamıza gidiyoruz ve oluşturduğumuz projeye giriyoruz. Buradan Auth sekmesine girip oluşturduğumuz kullanıcıları görebiliriz, ne zaman oluşturuldu son oturum açma tarihi uuid’si gibi.


  • Oluşturulan kullanıcıyı silebilir, devredışı bırakıp tekrar login olmasını engelleyebiliriz.Şifresini sıfrılayabiliriz.
  • Aynı zamanda buradan kullanıcı şifresini sıfrlamak istediğin,yada eposta adresini doğrulamak istediğinde gidecek maillerinide düzenleyebiliriz.

Baştada söylediğim gibi Firebase’in kullanımı ve kurulumu çok basit, Firebase sayesinde kod kalabalığı olmadan hem Db’mizin olduğu hem BackOfis’imizin olduğu güzel uygulamalar yazılabilir.

Gökhan MUSAPAŞAOĞLU

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama

Yazılım Maliyet Tahmineleme Tecrübeleri

Yazılım mühendisliğinde maliyet hesabı her zaman problem olmuştur. "Bu iş kaç Adam/Gün tutar?" sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Adam/gün veya Adam/ay ölçütleri bir kaynağın/kişinin belirtilen zaman dilimindeki iş gücü anlamına gelir. Tabi bu noktada yine kafa karışıklıkları başlar. 6 A/G'lik bir işi hızlandıralım diye 2 kişi ile yapmaya çalışsak ve kaynak/kod, modül, altyapı, insan vb. her bir şeyi bir kenara bıraksak, matematiksel basit formülle 6/2=3 A/G'de biter? Gerçek hayat böyle değil, öncelikle bunu anlamamız lazım. Hep şu örnek verilir; "Aynı bebeği 2 kadın birlikte daha kısa sürede doğurur mu?" Eğer bunun cevabı "Evet" ise (veya bir gün böyle bir durum ortaya çıkarsa), yazımı değiştirmem gerekecek:) Mevzu gerçekten derin...Maliyet hesabı; bulunduğunuz firmanın yazılım süreçlerini hangi methodlarla uyguladığına, ilgili işin o dönemdeki aciliyetine, (şirket yönetiminin baskısına:)) vb. bir çok duruma bağlı olabilir. Örneğin; bizim firmada e

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ve bunlar ara